IK ZOU ’T DOEN MEVROUW!

_DSC5007.jpgdonderdag 17 juni 2021 11:36

Regelmatig komen er bij EWEC berichten binnen over de misleidende klantenwerving van grote energiebedrijven. Door de gladde praatjes van de, meestal niet onaantrekkelijke, jongeman of vrouw aan de deur of telefoon raken mensen toch in verwarring.
Lees hier bijvoorbeeld het onthutsende verhaal van Karin die een verkoper aan de deur kreeg.

IK ZOU ’T DOEN MEVROUW!

Regelmatig komen er bij EWEC berichten binnen over de misleidende klantenwerving van grote energiebedrijven. Door de gladde praatjes van de, meestal niet onaantrekkelijke, jongeman of vrouw aan de deur raken mensen toch in verwarring.

Lees hier bijvoorbeeld het verhaal van een van onze klanten, Karin, die de deurverkoper van Essent (*) te woord stond.

“De knappe knul beweert dat ik naar 67 euro in de maand ga. Dat scheelt mij ruim 150 euro per jaar. Maar dan krijg ik ook nog 200 euro korting. Dus eigenlijk zou ik ruim 350 euro verdienen. Alles bleef hetzelfde. Zelfde groene stroom via EigenWijkse Energie, dezelfde leverancier (Stedin), etc. Het enige verschil was dat het via Essent zou lopen. En het was een buurtactie. En alle buren waar hij was geweest waren overgestapt. (Ik heb net mijn buurvrouw gesproken en die zegt dat er niets van waar is). Als ik niet meteen overstapte, maar bijvoorbeeld op een ander moment zou overstappen, zou ik geen 200 euro korting krijgen. De druk was dus hoog”.

Karin is niet de enige die met leugens en halve waarheden (bijna) wordt ingepakt. Het zijn portemonneepraatjes en simpelweg harde leugens:

  • De verkoper van Essent zei dat de stroom van EWEC bleef komen maar dan via Essent liep.

Dat is klinkklare onzin. Bij Essent neem je de energie van Essent af. En als je een beetje duurzaam wilt, dan wil je dat niet. Kijk maar naar de harde cijfers hieronder.

  • De introductie van de jongen is dat over twee jaar de energieprijzen heel erg hoog zullen zijn.

Het zijn bekende verkooptechnieken: maak mensen bang, of geef ze het gevoel dat ze dom zijn als ze het voorstel laten liggen. Niemand weet hoe de energieprijzen er over 2 jaar bij staan. Bovendien kan je bij EigenWijkse Energie altijd op onze website de maandelijkse tariefwijzigingen volgen. Wil je na je contracttermijn op flexibel blijven of weer een vast contract? Daar adviseren we je ook graag in.

Karin voelde zich heel erg gepusht en gemanipuleerd, maar de prijs lonkte. En de knappe jongen ook... De 200 euro korting ging voorbij als ze de deur zou dicht doen zonder haar handtekening te hebben gezet.
Gelukkig besloot Karin ons te bellen en konden we haar bevestigen in haar keuze om bij EigenWijkse Energie te blijven en niet te happen in de zoete broodjes van Essent.

Het grote verschil?

EigenWijkse Energie is onderdeel van een landelijk collectief van coöperaties die met eigen opwek en lage energieprijzen de lokale markt bedient.

Wij vallen niemand lastig met gladde en misleidende verkooppraatjes en steken onze energie liever in het goed informeren van onze (potentiële) klanten.
Dat Essent er andere verkooptechnieken en doelstellingen op nahoudt, mag duidelijk zijn uit bovenstaande voorbeeld.

EigenWijkse Energie scoort een 10 op de jaarlijkse Stroomranking van Wise e.a..
Essent een schamele 4,8
[EA1] 

 

WISE doet elk jaar onderzoek naar de duurzaamheid van alle Nederlandse stroomleveranciers.
De consumententak van Essent werd in november 2020 op duurzaamheid beoordeeld met een 4,8, de zakelijke tak met een 3,6.

Rapportcijfers Duurzaamheid

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

3.5

3.6

3.2

3.0

3.0

5.2

5.6

4.6

4.8

Uit het rapport

De score van dit bedrijf ontstaat door de combinatie van de volgende deelcijfers: 

  • Voor de investeringen krijgt Essent het cijfer 9,9. Dit cijfer is voor 7% bepalend voor de eindscore.
  • Het cijfer voor het bedrijfsonderdeel ‘inkoop’ is 3,1. Dit cijfer is voor 70% bepalend voor de eindscore.
  • Het cijfer voor het onderdeel ‘levering’ is 8,4. Dit cijfer is voor 23% bepalend voor de eindscore.

Om beter te scoren in dit onderzoek zou het bedrijf vooral haar inkoopbeleid moeten veranderen: in plaats van handelsmix zou er duurzame elektrici­teit direct bij de bron ingekocht moeten worden. 

 

(*) In dit artikel hebben we Essent als voorbeeld genomen voor de agressieve verkoopmethodes van de grote energiebedrijven. Helaas zijn zij niet de enige, maar de recente meldingen betreffen allemaal Essent.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


« Terug