Wat moet ik doen als mijn vaste contract dit jaar af loopt?

cat-website-680.jpgwoensdag 17 november 2021 16:38

Klanten vragen aan Sarida, directeur van EigenWijkse Energie | om: Mijn vaste contract loopt dit jaar af: wat nu?
Gelukkig denkt er iemand met je mee. Dus lees eerst haar advies voor je verder zoekt en wees geen dief van je eigen portemonnee. Wij hebben maar één belang, jou zo goed mogelijk helpen.

Klanten vragen aan Sarida | om

Mijn vaste contract loopt dit jaar af: wat nu? 

Balen. De huidige energiemarkt is heel instabiel. Voor energieleveranciers is het daarom moeilijk in te schatten welke prijs er in de komende maanden voor elektriciteit en gas betaald moet gaan worden. Daarom biedt om | nieuwe energie vanaf 1 november 2021 alleen Flex (nieuw) en Variabel tarief aan. Bij Flex worden de tarieven voor elektriciteit en gas iedere maand opnieuw vastgesteld op basis van de op dat moment geldende marktsituatie. Het tarief van Flex in november is hoger dan het variabele tarief in november en december. Het tarief van Flex in december moet nog worden vastgesteld. Check de pagina van om voor de tarieven.

Flex, hoe werkt dat?

Nieuwe klanten krijgen alleen een Flex contract aangeboden. Bij Flex bewegen jouw tarieven mee met de energiemarkt. Stijgen de prijzen op de markt, dan betaal je die maand een hogere prijs voor je energie. Maar dalen de prijzen? Dan worden je energiekosten ook direct weer lager. Omdat de tarieven na de komende wintermaanden waarschijnlijk weer zullen dalen, vinden we het oneerlijk om je nu een vast contract aan te bieden. Daarmee zit je immers voor een langere periode vast aan hogere tarieven. Met Flex daarentegen weet je zeker dat je ook daadwerkelijk automatisch minder gaat betalen, wanneer de tarieven op de markt weer dalen.

Gaat om | nieuwe energie ook weer vaste contracten aanbieden? 

Jazeker. Zolang de energiemarkt instabiel blijft, bieden we Flex aan. Daarmee beschermen we consumenten ertegen dat zij langer dan gewenst vastzitten aan een contract met hoge tarieven. Het is de verwachting dat de tarieven na de komende wintermaanden weer dalen en stabiliseren. Tegen die tijd zal het weer mogelijk zijn om over te stappen naar een vast contract. Heb je Flex? Dan zetten wij je, wanneer gewenst, kosteloos over naar een vast contract.

Ik zit op Variabel en ben onlangs geconfronteerd met een verdubbeling van mijn energierekening :-(

Bij Variabel worden de tarieven twee keer per jaar vastgesteld en die tarieven gelden voor een half jaar. Per 1 november hebben we tussentijds een aanpassing moeten doen op het variabele tarief vanwege de explosief gestegen energieprijzen. We hopen dat nooit meer te hoeven doen. Een variabel contract is direct opzegbaar en is bij ons ook altijd tegen een zo laag mogelijk tarief.

Heb je al het maximale geïsoleerd aan je woning? Of wil je er advies over? Maak een afspraak met het Energieloket!!

Ik wist niet dat ik geen Vast contract meer heb en op Variabel zit...

Veel klanten vergeten te reageren wanneer ze van ons een mail hebben gekregen, een maand voor afloop van het contract. In de mail staat beschreven dat je opnieuw voor een periode kunt vastzetten en wanneer je niet reageert: dat het contract automatisch een variabel contract wordt. Het gebeurt vaak: vergeten, te druk, geen prioriteit. Of redeneringen zoals: ik beweeg wel mee met de markt, bij EigenWijkse | om zit je toch altijd goed. Dat was ook altijd zo... ik had echt iedereen gewaarschuwd als ik die kristallen bol had gehad....

Als ik Variabel heb: kan ik dan nu beter overstappen op Flex?

Je kunt kiezen voor Flex of Variabel. Mijn advies is maandelijks de tarieven te checken. Het Flex tarief wijzigt iedere maand. Flex valt nu nog niet zo goed uit, maar vanaf januari t/m juni gaat Flex bijna zeker flink voordeel opleveren tov Variabel. Het Variabele tarief wijzigt op 1 januari. Ongeveer een week voor de maand om is publiceren we de nieuwe tarieven voor de volgende maand. Een Vast contract doen we weer zodra het verantwoord is voor jou en voor ons. Deze maand is Variabel in ieder geval voordeliger dan Flex. Je kunt met Flex en Variabel kosteloos omzetten.

Hoe berekenen jullie mijn verbruikskosten bij Flex?

Net zoals bij ieder ander contract, betaal je iedere maand een vast termijnbedrag (voorschot) en ontvang je na een jaar je jaarafrekening. Heb je een slimme meter? Dan zie je op de jaarafrekening je daadwerkelijke verbruik per maand en wat de kosten daarvan zijn op basis van de tarieven die in die maand geldig waren. Heb je een conventionele meter? Dan vragen we je, zoals gebruikelijk, na ongeveer een jaar om je meterstanden door te geven. Het verbruik splitsen wij op tegen het landelijk vastgestelde verbruiksprofiel om te weten hoeveel verbruik we aan elke maand moeten toerekenen.

Hoe berekenen jullie mijn termijnbedrag?

We bepalen je initiële termijnbedrag aan de hand van het geldende maandtarief in de maand van aanmelding. Zijn de marktontwikkelingen dusdanig dat een wijziging van het termijnbedrag noodzakelijk en/of wenselijk is? Dan berekenen we een nieuw termijnbedrag voor je op basis van de dan gelden tarieven en brengen we je hiervan op de hoogte. Uiteraard kun je ook zelf een verzoek tot aanpassing van het termijnbedrag doen bij om | nieuwe energie. Dat kan zowel telefonisch als per e-mail.

Welke prijs ontvang ik voor de teruglevering van mijn zonnepanelen?

Wek je met eigen zonnepanelen op de gecontracteerde aansluiting meer op dan je verbruikt, dan ontvang je daarvoor een terugleververgoeding. Dat is het kWh leveringstarief inclusief BTW maar zonder heffingen en belastingen. 

 

 

« Terug